22 Şubat 2014 Cumartesi

Labirent: Ölümcül Kaçış (The Maze Runner #1) - Tanıtım & İnceleme


Thomas bir asansörde uyandığında hatırlayabildiği tek şey ismidir. Ailesini, evini veya oraya nasıl geldiğini anımsamamaktadır. Zihni bomboştur. Asansörün kapıları açıldığında Thomas kendini Kayran isimli, devasa taş duvarlarla çevrili geniş bir alanda ve burada yaşayan çocukların arasında bulur. Tıpkı Thomas gibi Kayranlılar da oraya neden ve nasıl geldiklerini bilmemektedir. Tek bildikleri çevrelerini saran labirente çıkan taş kapıların her sabah açılıp her akşam kapandığı ve her otuz günde bir aralarına yeni bir çocuk katıldığıdır. Kimse Kayran'da kalmak istemese de kurtulmak imkânsız görünmektedir. Yine de Thomas'ın içinde bir his, çıkış yolu bulabileceğini söylemektedir. Ama bunun için zihninin derinlerinde yatan sırları açığa çıkararak labirentin gizemini çözmesi gerekecektir.


Kitaba ilk başladığımda biraz garip gelmişti. Her derin distopyanın başında olduğu gibi. Yazardaki hayal gücüne bak, vay be, demiştim. Asıl şaşırdığım şey ise, 80. sayfanın sonunda daha yeni 24 saat geçmiş olmasıydı. Fakat sonradan, olayların işleyişini biz de Thomas'la birlikte öğrendik. Öğrenim sürecimiz bayağı ızdıraplıydı gerçi. Thomas bizim aklımızdaki soruları sorup duruyor fakat kimse cevap vermiyordu. Ama yazara gerçekten hak verdim. Böyle bir distopya kurmuş ve üstesinden gayet de iyi gelmiş. Akla gelebilecek neredeyse tüm soruların cevabını vermiş ve kafamızda soru işareti kalmasına izin vermemiş. Harika!

Kitabın başlarında alışmam uzun sürse de bitişinde olaylar o kadar bambaşka boyutlar aldı ki başlangıç sadece başlangıçmış gerçekten. Ve filmin oyuncularına bakmasam da başrolde Dylan O'Brien olduğunu biliyordum. Kitabı okurken de aklımda hep o şekillendi zaten. Tüm mimiklerine kadar hayal edebiliyorum, Teen Wolf'tan da biliyoruz ki, çok başarılı bir oyuncu Dylan. Bu rolün üstesinden kolaylıkla gelebileceğini düşünüyorum. Ama Teresa, Thomas ve Chuck dışındaki oyuncuların pek olmadığını düşünüyorum. Aşırı küçük olmuşlar, özellikle Dylan'ın yanında ona söz geçirebilecek lider tipler gibi olmamış. 

Sorun şu ki Izdırap Verenler'in ne çeşit yaratıklar olduğunuaklımda şekillendiremedim. Aslında şekillendirdim, ama kitaptakine benzer mi bilemem. Iyk, hayvanımsı makineler mi? Ben pas geçeyim, tşk. Aklımda canlanmasa da olur. Şu hatıraların kaybedilip, sokulunca birazının kazanılması ise ayrı bir şey. Ayrıca bu yaratıcılar diye adlandırdıkları tipler de çok ayrı bir şey zaten. Ürkünç zekaları ve acımasızlıkları göz önünde bulundurulursa, kötü tarafta olduklarını düşünebilirim. Ama kitabı okurken "İsyan" kelimesi çok kafamı karıştırmıştı. Genelde sisteme isyan edenler iyi gruplar olur, o zaman yaratıcılar gerçekten de iyi şeyleri mi amaçlıyorlar? Kitabın sonunda bunun açığa çıkacağını ummuştum, ama sanırım 2. kitabı beklemek zorunda kalacağız.


Spoiler.
İlk olarak şu telepati olayını hala çözemedim. Kayran'dan çıktılar, fakat hala telepati yoluyla iletişim kurabiliyorlar. Bunu yüksek zekalarına falan mı bağlamalıyız? Yoksa dışarı çıktıklarını düşündükleri dünya da ayrı bir değişken mi? Ve o kitabın sonundaki mektupta neyin nesiydi? Bunları İsyan'dan kaçırdıklarını düşündüğümüz kişiler aslında İsyan'dan ve bu kaçırma olayı ve güzel hayat da 2. Aşamanın bir parçası mı? Yoksa cidden güvendeler mi? Peki ya ışıl? Işıl ne anlatın bana. Ayrıntılı ayrıntılı öğrenmek istiyorum! Omg, kafam allak bullak oldu. İşte bunun için, kesinlikle 2. kitaba ihtiyacım var :(

Sp.
Kitabın sonundaki kaçış kısmı da en iyisiydi sanırım. Chuck'ın kendisini bir yerde Thomas'ın önüne atacağını biliyordum fakat kod girildikten sonra bu düşüncem yerini rahatlamaya bırakmıştı. Fazla erken, fazla üzücü. En kötü kısmı ise Thomas'ın verdiği sözü ile ilgili olan kısımlarıydı. Ve Teresa. Teresa öyle bir karakter olmuş ki, hiçbir şeyden etkilenmeyen, oradaki tüm erkeklerden daha erkek sanki. Ve Teresa-Thomas ilişkisini diğer kitaplarda daha yoğun göreceğiz sanırım.

Sp.
Kaçış kısmında Alby'nin kendini boş yere feda etmesi kısmına çok üzüldüm. Alby kafayı yemeden önce sevdiğim karakterlerden biriydi. Ve Newt'in de Alby'nin ölümünden bu kadar sarsılması olayı da kötüydü. Ne diyelim, adınıza üzüldük çocuklar. Peki ya Gally'ye ne demeli? Bilgisayar kapanmasına rağmen nasıl kontrol ediliyor hala bu çocuklar? Ayrıca Kayran'da kalanlara cidden ne oldu? Izdırap Verenler tarafından öldürülme ihtimalleri yok, çünkü onları kapattılar. Eee, ne oldu yani? Kitabın sonunda bilmek istediğim asıl soru bu işte.

Sp.
En beğendiğim kısım ise, isimlerinin ünlü bilim adamlarından gelmiş olmasıydı. Dahice! Ve eğlenceli bir ayrıntı olmuş. Isaac Newton: Newt. Thomas Edison: Thomas. Albert Einstein: Alby vs.. Çok hoştu, hem komik hem şaşırtıcıydı benim için. Peki şu böceklerin hayatta kalmasına ne demeli? Eeew, diyorum ben. Böceklerden nefret ederim, umarım sonraki kitaplarda karşımıza fazla çıkmazlar :D
---Sonu

Son olarak kapaktan bahsedeceğim. İlk gördüğümde "bu renkler ne ya böyle ıyy" demiştim. Kitabı bitirdiğimde ise farklı bir kapağı olmasını istemezdim, diye düşündüm. Pegasus kalitesinde olduğu sürece en saçma kapaklar bile güzel görünebiliyor zaten. Ve ben yine aşırı uzattığımı farkettim. Söylemek istediğim bir şey daha vardı ama unuttum, yapacak bir şey yok, sizi de daha fazla sıkmayalım :D Hoşçakalıın!


Puanım: 5  GoodReads Puanı: 4
Sayfa Sayısı: 408   Yazar: James Dashner   Yayınevi: Pegasus


 Trailer



26 yorum :

  1. merhaba canım 2. kitap yurt dışında çıktı mı?

    YanıtlaSil
  2. Nora bu kitap seri mi?

    YanıtlaSil
  3. 2.kitabın türkçesi neden yok?

    YanıtlaSil
  4. 3. kitabın türkçesi var mı

    YanıtlaSil
  5. Işıl nedir tam olarak açıklar mısınız ? Filmini de izledim fakat ışılın hala ne olduğunu çözemedim .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabı okuyalı uzunca bir süre geçtiği için ben de hatırlamıyorum. Fakat 2. kitabı okuduğunda anlayacağını düşünüyorum :)

      Sil
  6. Ölümcül Kaçışmı ilk kitan yoksa Alev Deneyleri mi ? :)

    YanıtlaSil
  7. Öncelikle serinin bütün kitapları çok güzel :D İSYAN = İnsanlığın Sonu : Yok Etme Araştırma Merkezi nin kısaltması. Işıl ise bir beyin hastalığı. Havada yayılıyor ve hasta olanlara Deli diyorlar.

    YanıtlaSil
  8. İSYAN kelimesi ile farklı düşünceler kurarken ( İSYAN = İnsanlığın Sonu : Yok Etme Araştırma Merkezi nin kısaltması. Işıl ise bir beyin hastalığı. Havada yayılıyor ve hasta olanlara Deli diyorlar. ) açıklamasını okumam iyi oldu. :) Heyecanlı ve merak uyandıran bir kitap. Okurken sıkılmadım. 1 gecede bitirdim. Devamını çok merak ediyorum. İyi okumalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumun için teşekkürler Hakan, sana katılıyorum akıcılık konusunda :)

      Sil
  9. Serinin 4. kitabının, the kill orderin türkçesi çıktı mı? Kitabın orjinali 300 sayfa civarındayken türkçesi niye 400 sayfa? The Kill Order son kitap mı yoksa daha kitap çıkacak mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Berfin, The Kill Order serinin 0,5 numaralı kitabı, 4 değil. Yani aslında seriye başlanmadan önce okunması gerekiyor fakat herhangi bir kitaptan sonra okunsa da olur, hatta hiç okunmasa da bir şey kaybetmezsin.

      Türkçesi henüz çıkmadı, orjinali ise 327 sayfa. Serinin son kitabı 3. kitap olan Labirent:Son İsyan'dı yani ondan sonra başka bir kitap çıkmayacak. The Kill Order serinin Türkiye'ye gelecek son kitabı.

      Sil
  10. The Kill Order yeni mi çıktı yani onun için mi çevirmediler?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır, aksine The Kill Order 2012'de yayınlanmıştı. Türkiye'ye yeni geliyor çünkü yayınevi serinin ana kitaplarını önce çıkarıp ara kitapları (novellaları) sona bırakmış.

      Sil
  11. Bilgilendirdiğin için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  12. Serinin ikinci ve üçüncü kitaplarının Türkçesi çıkmış :)'

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, çıkalı uzun zaman oldu. Yorum 2014'ün ortalarına ait :)

      Sil
  13. Yine merhaba, seriyi tam bir haftada bitirdim ve "Bu ne biçim son böyle!!" diyip kaldım. Lütfen yazarın bir kitap daha çıkaracağını ve bütün soruları cevaplayacağını söyleyin!! Lütfenn!!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Malesef, seri 3 ana kitaptan oluşuyor fakat belki novellalarda bulabilirsin aradığın soruların cevabını :)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...