Nora'nın Kitaplığı : Dönüşüm - Kitap Yorumu

16 Mart 2020 Pazartesi

Dönüşüm - Kitap Yorumu



İlk olarak 1915’te yayımlanan Dönüşüm, hikayenin kahramanı Gregor Samsa’nın kendini bir sabah dev bir böceğe dönüşmüş halde bulmasıyla başlar ve hayatındaki değişiklikleri aktararak devam eder. Edebiyat dünyasında Kafka’nın en popüler eserlerinden biri sayılan yapıt, sade bir dille okuyucuya *toplumun farklı olanlara yaptığı muamele* hakkında bir fikir kazandırırken, diğer yandan küçük burjuva toplumlarındaki aile yapılarını en ince ayrıntısına kadar gözler önüne sermektedir. Dönüşüm ile Kafka bir insanın böceğe dönüşmesini soyut bir kavram olmaktan çok bu sürecin sosyal ve felsefi etkileriyle ele almıştır. Kafka, Gregor’un annesi, babası, kız kardeşi Grete, hizmetçileri, patronu, yarattığı diğer karakterleri ve tema çeşitliliği ile okuyucuyu kendine bir kez daha hayran bırakmıştır.


Herkese merhaba! Bu kitapla ilgili yorumumu olabildiğince kısa tutacağım. Çünkü okumamın üstünden biraz zaman geçti ve gerçekten, detayları düşünüp hatırlamak istemiyorum. Eh, şu iki cümlem ile zaten yorumun gidişatı hakkında bir fikir edinmişsinizdir sanırım. Öyleyse başlıyorum.

kafka dönüşüm ile ilgili görsel sonucuÖncelikle, IYY! Bu kitabı okumadan önce içeriğine dair bilgim vardı fakat yine de her sayfasında ayrı bir şoka uğradım çünkü bu kadar rahatsız olacağımı hiç düşünmemiştim. Karakter için nasıl gitgide daha büyük bir işkenceye dönüştüyse, benim için de aynen öyle oldu. Doğrusunu isterseniz, kitapta verilen mesajları düşününce gerçekten kendini ifade etmek için oldukça kaliteli bir metafor oluşturmuş yazar. Fakat bu esnada okurlarını hiç mi hiç düşünmemiş sanırım!

Verilen mesajı düşündükçe kitaba karşı kötü bakışım biraz geçiyor gibi oluyor. Fakat sonra aklıma detaylar geliyor ve... hayır! Yazarın verdiği ve benim aldığım/alamadığım her türlü mesajın, birçok farklı ifade edilişi olabilirdi ve bu kesinlikle en iyi yöntem olamaz! En azından benim için değildi, aynı mesajları bir başka hikayeyle alsam çok daha mesut olurdum. Karaktere de en başta üzüldüm, sonra da acımasızca olduğunu bilsem de ölmesini istedim, sonra en sonda bir daha üzüldüm. Yani alt üst etti bu kitap beni açıkçası ve hiç de iyi bir anlamda değil.

Güzel bir okuma deneyimi yaşatmadı bana -hatta oldukça travmatik bir deneyimdi- fakat kitabı bitirdikten ve üzerinden zaman geçtikten sonra etkisi daha çok verilen mesajlara kayıyor ve asıl o zaman kitabın meyvesini yiyoruz diyebilirim. Gördüğünüz üzere, bu kitap konu olunca karman çorman oluyorum, yine de düşüncelerimi olağanca açıklığıyla yazmaya çalıştım, umarım becerebilmişimdir.

Hepinizi seviyorum, sağlıcakla kalın!


Yayınevi: İndigo     Yazar: Franz Kafka     Sayfa Sayısı: 96
GoodReads Puanı: 3,81    Çevirmen: 
Ogün Duman

2 yorum :

  1. bu kitabı okurken oldukça sıkıldım, anlayamadım da doğru dürüst. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de yer yer çok bunaldığım oldu, anlayamadığım kısımlar da vardır kesin. Negatif düşüncelere sahip tek kişi olmadığımı bilmek güzel :)

      Sil